Tylne światło rowerowe

Przepisowe oświetlenie z tyłu

Przepisy wymagają wyposażenia roweru w światła przednie i tylne. Tylna lampka rowerowa powinna świecić światłem czerwonym, ciągłym lub przerywanym. W praktyce lepsze są światła migające, bo lepiej zwracają na siebie uwagę kierowców oraz zużywają mniej energii.

Lampka tylna Cateye obok kasku
Lampka Cateye zamocowana pod bagażnikiem

Miganie może być męczące

Chociaż migające diodowe światła pozycyjne są ekonomiczne i skuteczne należy zwrócić uwagę że mogą być męczące dla wzroku kierowców. Silnie skoncentrowane światło diodowe, LED, postrzegane może być jako irytujące "igiełki" świetlne. Aby złagodzić niekorzystne oddziaływanie na wzrok pozycyjnych świateł LED testowałem kilka przyjaznych dla oczu rozwiązań.

Liczy się powierzchnia nie tylko siła

Diody LED są źródłami światła o bardzo małej powierzchni. Łatwiej przez to skupić ich światło za pomocą niewielkiej soczewki lub reflektorka ale takie małe a intensywne światło może byc bardzo męczące dla wzroku.

Można temu zapobiec stosując soczewkę Fresnela
Soczewka Fresnela

Światło pozycyjne mocowane na końcu błotnika
Światło pozycyjne
umocowane na błotniku
Uszkodzone światło pozycyjne
Lampka na końcu błotnika
łatwo ulega uszkodzeniom
Najlepiej mocować światło pozycyjne do bagażnika
Lepiej zamocować
lampkę pod bagażnikiem
Rower miejski z dynamem w przedniej piaście
Lampkę LED lepiej montować do bagażnika niż pod siodełkiem
Lampkę LED lepiej montować do bagażnika niż pod siodełkiem.
W tym miejscu światła nie zasłoni kurtka ani bagaż
Tu nie zasłoni jej bagaż lub długa kurtka.

Lampka Cateye zamocowana pod bagażnikiem

Lampka LED firmy Cateye zamocowana pod bagażnikiem. W tym miejscu jest dobrze zabezpieczona przed uszkodzeniem
i zasłonięciem przez bagaż.

Tylna lampka pozycyjna własnej konstrukcji