Przepisowe oświetlenie roweru z przodu

Przepisy wymagają by rower miał białe lub żółte światło przednie, świecące w sposób ciągły.

Lampa karbidowaOświetlenie roweru powinno znajdować się nie niżej niż 35 centymetrów nad powierzchnią jezdni. Niestety nie powinno być też wyżej niż 90 centymetrów co eliminuje latarki mocowane do ramienia kasku oraz popularne czołówki.

Z za szyby samochodowej

Źle oświetlony rowerzysta może zmusić kierowcę do wykonania niebezpiecznego manewru.

Naraża więc siebie i innych użytkowników drogi.

 

Dynamo czy bateria

Dynamo w piaście konkuruje z bateryjnymi lampkami LED. Technika półprzewodnikowa sprawiła że energia elektryczna jest przez LED wykorzystywana bardzo ekonomicznie. Nawet przy zasilaniu z częściowo rozładowanej baterii światło LED pozostaje jasne i białe. Czy dynamo przejdzie do historii? Nie sądzę. Natomiast miejsce w muzeum czeka na żarówki halogenowe.

Dynamo w piaście rowerowej

Dynamo w piaście trudniej zamontować ale jest niezawodne.

Latarka LED

Latarkę LED moźna szybko mocować i zdejmować.

Rozmiar: 29908 bajtów

Rower w nocy

Od lampy acetylenowej do diody LED

Rozmiar: 49751 bajtów W pionierskim okresie oświetlenia rowerowego szukano odpowiednich rozwiązań. Próbowano stosować oświetlenie latarkami naftowymi i karbidowymi. Latarki karbidowe dawały jasne światło potrzebne na dawnych wyboistych, słabo oświetlonych drogach. Ze względu na wstrząsy powodowane przez popularne dawniej "kocie łby", latarki były zawieszone na elastycznym zawieszeniu trapezowym.