LED w aucie

Światła stopu i pozycyjne

Światło stop     W wielu nowych autach stosuje się diody LED zarówno w światłach pozycyjnych i drogowych. Zużywają one mniej energii i są trwałe ale niestety często męczą wzrok innych kierowców. Jest tak, bo ich światło składa się z wielu bardzo jasnych punktów. Ze względu na modę producenci aut celowo tolerują ten efekt aby wyeksponować nowoczesne diody LED. Okazuje się że technicznie rozwiązanie problemu istnieje od dawna. Wystarczy zastosować soczewki Frasnela równomiernie rozkładające światło na całej powierzchni lampy.

Światła do jazdy dziennej

Wprowadzenie całorocznego obowiązku jazdy z zapalonymi światłami może kosztować drożej niż się wydaje. Istotne jest nie tylko nieznacznie zwiększenie zużycie paliwa. Większone zapotrzebowanie na prąd powoduje też szybsze zużycie paska klinowego i akumulatora. Objawia się nieraz poślizgiem i głośnym piszczeniem paska klinowego zaraz po rozruchu silnika. Wtedy alternator musi nie tylko zasilać światła samochodu ale również szybko uzupełniać zużytą przez rozrusznik energię w akumulatorze. Krótkie przejazdy w ruchu miejskim nie wystarczają czasem aby całkowicie naładować akumulator co jeszcze pogarsza sprawę. Należy się liczyć z kosztem częstszej wymiany paska klinowego i akumulatora.

Szkody dla środowiska naturalnego

Całodobowa jazda z zapalonymi światłami krótkimi zwiększa też szkodliwy wpływ auta na środowisko naturalne. Następuje:

  • zwiększona emisja spalin w czasie oczekiwania na przejazd przez skrzyżowanie
  • większe zużycie akumulatora zawierającego znaczną ilość szkodliwego ołowiu.

Techniczny nonsens

Używanie krótkich świateł do jazdy w dzień, jest technicnym nonsensem bo te światła są tak zrobione aby świecic do dołu na drogę a nie w kierunku innych kierowców. Ich zapalenie powoduje zwiększoną widoczność auta jedynie za pomocą światła które skierowane jest wyżej wbrez staraniom konstruktorów.

Rozwiązanie problemu

Rozwiązanie problemu przynoszą nowoczesne światła do jazdy dziennej. Wykorzystują one diody LED i są tak skonstruowane aby świecić w kierunku nadjeżdżających aut aby ich światło nie było bezproduktywnie pochłaniane przez asfalt. Diody LED mają też lepszą sprawność niż żarówki halogenowe co pozwala dodatkowo zmniejszyc zużycie energii.

Światła drogowe

Już od długiego czasu na Allegro można kupić świtła LED mające zastąpić popularne żarówki H4. Należy sprawdzić czy posiadają one atest co jest bardzo ważne ze względu na obowiązujące przepisy.

Światła uniwersalne

Reflektor LED w aucie Audi A8 W 2010 roku wprowadzono do produkcji samochód Audi A8 z reflektorami uniwersalnymi marki Hella. 10 efektownie ułożonych diod z soczewkami zastępującyh światła krótkie. To nie wszystko. Konstruktorzy wykorzystali to że diody LED są łatwe w sterowaniu. Opracowali system AFS (Adaptive Frontlight System) który elastycznie steruje jasnością i skupieniem światła reflektorów. Umożliwia to precyzyjne dostosowanie strumienia światła do warunków drogowych. Komputer może włączyć lub wyłączyć część diod, tak aby uzyskać niższy, szerszy strumień światła. Taki strumień redukuje szkodliwe rozproszenie światła we mgle lub ulewie oraz lepiej oświetla pobocze. Jest to bardzo ważne przy wolniejszej jeździe przy złej widoczności. Na autostradzie można wybrać dalekosiężny tryb autostradowy a w mieście miejski.

Do jazdy po lewej stronie

W Wielkiej Brytanii, Australii czy Japonii bardzo przyda się tryb jazdy lewostronnej. Komputer skieruje wówczas asymetrię świateł na lewe pobocze. Nie trzeba więc zaklejać fragmentu lampy a oświetlenie pobocza będzie znakomite.

Projektanci połączyli w jednej lampie światła dzienne z kierunkowskazami oraz światłami pozycyjnymi przy czym lampa jest wyjątkowo płaska.

źródło: Hella   

Pierwsze było trzecie światło stop

Najwcześniej w oświetleniu aut diody LED stały się popularne w dodatkowych światłach stop. LED w porównaniu do żarówek zapalały się o ułamek sekundy szybciej, co w ruchu drogowym może mieć duże znaczenie. W niespotykanych już samochodach posiadających zamiast alternatora prądnicę prądu stałego, zalety LED były jeszcze wyraźniejsze. W czasie hamowania maleje prędkość obrotowa silnika i prąd ładowania takiej prądnicy przez co spada napięcie żaróweki wyraźnie przygasają. Przy tej różnicy napięcia diody LED bez stabilizacji świeciły zaledwie nieco słabiej i w przeciwieństwie do żarówek kolor światła nie ulegał zmianie.


Snop światła